Mama Personal

WAAROM IK VOORNAMELIJK ONLINE WINKEL

online shoppen

Winkeliers klagen er vaak over dat veel consumenten online kopen in plaats van in bakstenen winkels. Dat zij niet op kunnen tegen zulke diensten of ketens. Zelf koop ik ook het meeste online en na een voorval vorig weekend met een bakstenen winkel wil ik hier toch even op terugkomen waarom ik daar voor kies. Let op, dit is nu mijn eigen visie, die van jou kan natuurlijk helemaal anders zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ga graag winkelen in bakstenen winkels. Zoeken tot je dat pareltje gevonden hebt geeft me voldoening. Ook als ik snel iets in huis moet hebben ga ik daarvoor kiezen. Maar de drukke winkelstraten zijn niet meer zo aan mij besteed, toch niet met mijn kleuter aan de hand. Je kan niet ontkennen dat online shoppen heel wat voordelen heeft.

PASSEN BIJ JE THUIS

Als je online koopt, komt het bij je toe en kan je thuis in alle rust je kledij passen. Vaak heb je dan ook je partner of een vriendin bij je die dan mee kan beoordelen of het wel een goede outfit voor je is. Of gewoon voor Enora, passen in een winkel is echt de hel, ze wilt uiteraard de nieuwe kledij niet meer uit doen als ze het mooi vind. Thuis is de drama al meer toegelaten.

GEEN VERZENDING + GRATIS RETOUR

Bij veel onlineshops heb je gratis verzending, al dan niet vanaf een bepaald bedrag en ook nog eens gratis retour. Waarom zou ik dan de auto of openbaar vervoer nemen naar drukke winkelstraten als ik het met heel wat gemak kan laten leveren. En het kost me niks extra.

En dan één reden die voor mij wel het belangrijkste is:

JE GELD TERUG

Als je iets niet goed vind, heb je in de winkel 14 dagen kans om het te retourneren, maar krijg je je geld niet terug. Ze bieden je dan een omruiling aan of je krijgt een waardebon. En hier wringt het voor mij. Oké, je hebt de kans gehad om het te passen in de winkel. Maar als je thuiskomt en nadien toch nog spijt hebt van je aankoop, het is ongedragen en het ligt/hangt nog gewoon in de winkel. Dan vind ik dat je je geld terug moet krijgen.

Dat is voor mij dus een groot voordeel bij het online winkelen, je hebt tijd om te beslissen, niet het half uurtje tot een uurtje dat je in een bakstenen winkel zou spenderen en als het je toch niet zint, stuur je het gewoon terug en krijg je je geld gewoon mooi terug op je bankrekening.

EIGEN ERVARING

Zo kocht ik afgelopen weekend bottines bij Pronti.  Helaas was van het assortiment maar één bottine naar mijn smaak. Daarvan sloot de 37 niet mooi rond de enkel en de 38 was dus net wat te groot aan de voet. De verkoopster was hiervan op de hoogte, we spraken ook van dikkere zooltjes in de schoenen te leggen. Ik zei nog van kijk, als ik geen dikkere zolen vind, want die hadden zij al niet in het assortiment, kom ik terug. Met het idee, ik geef de schoenen terug en krijg mijn centjes ook mooi terug.

Maar nee hoor … de verantwoordelijke van de winkel dacht daar helemaal anders over toen ik twee dagen later daar terug stond. “Je kan je niet zomaar bedenken als je iets koopt”, waren letterlijk haar woorden. Euh, jawel want je kan tot 14 dagen iets retourneren. Maar dus kreeg ik ofwel de keuze, je kiest iets anders of je neemt een waardebon. Uiteindelijk contacteerde ik de klantendienst en kreeg ik éénmalig mijn geld terug, in de mail las je de tegenzin. Geen nood Pronti, je zal me er ook niet meer zien.

CONCLUSIE

In 2017 vind ik dit eigenlijk vreemd dat dit nog steeds zo het geval is. Waarom dan die verbazing als mensen liever kiezen voor online shoppen?
Elke winkelier mag dit ook voor zichzelf bepalen wat het retour voorwaarden zijn. Dat zal ik in het vervolg dus ook wel telkens vragen want het is duidelijk niet altijd wat je verwacht.

Hoe sta jij hier tegenover? Koop jij ook liever online vanwege bovenstaande redenen?

 

*uitgelichte afbeelding: Shutterstock

You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    Kool Family
    14 december 2017 at 15:57

    Dag Sarah,
    Dat is inderdaad niet fijn en ik ga ook niet graag iets gaan terug geven in een bakstenen winkel, maar dat je online steeds gratis verzending en retour hebt, is zeker ook een misvatting. Voor zover ik weet is dat enkel bij de hele grote zoals Zalando en bol.com. Ik koop regelmatig via Vente Exclusive en via net-a-Porter en bij beiden betaal je ook verzending en retour op eigen kosten. Onlangs kocht ik een jurkje via Pabo en ook daar moest ik 5€ betalen voor mijn retourzending en zelfs na 14 dagen heb ik nog geen geld terug gezien.
    Maar alle gekheid op een stokje koop ik ook graag online om dezelfde redenen als jij. Ik kies meestal merken waarvan ik mijn maat ken, zodat ik retours kan vermijden want dat is gewoon altijd een gedoe! 🙂
    Groetjes
    Kris
    Kool Family onlangs geplaatst…Winter is coming…My Profile

    • Reply
      Sarah
      14 december 2017 at 16:03

      Hi Kris,
      Dan heb ik meestal al geluk gehad denk ik. Via la redoute enzo ook gratis retour. Vente exclusive is betalend retour maar via Kiala was dat vroeger €2 geloof ik. Weet niet wat dat nu is?
      Verder koop ik inderdaad voornamelijk bij bol en zalando. Maar ook Torfs enzo, retour is dan gewoon in een winkel naar keuze en geld terug.

    • Reply
      Sarah
      14 december 2017 at 16:05

      En daarom dat ik ook schreef “bij veel onlineshops is er gratis verzending”, is het niet standaard dan is het wel vanaf een bepaald aankoopbedrag. Zoveel retourneren doe ik niet, maar wil wel mijn geld terug als dat gebeurt.

  • Reply
    Myrthe
    14 december 2017 at 16:43

    Inderdaad super irritant als je met een tegoedbon wordt opgescheept. Als er geen bordje in de winkel hangt bij de kassa, zeg ik daar meestal wat van. Ik heb toen wel eens met een zuur gezicht toch mijn geld contact terug gekregen.
    Voor mij is het ook online shoppen op 1.

  • Reply
    Hanssens
    14 december 2017 at 19:35

    I love Esprit! Geen voorafbetaling. Gratis retour en ze vragen ook om meerdere maten te nemen en te passen als je niet zeker bent. Ik hou ook van hun winkel en dus shop ik in beide. Maar online is toch zo gemakkelijk als je weinig tijd hebt!

  • Reply
    Nicole Orriëns
    15 december 2017 at 15:57

    Ik winkel ook graag online omdat ik daar meer keus heb en beter prijzen kan vergelijken.
    Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Spam je blogpost over Kerstmis of de feestdagenMy Profile

  • Reply
    Inez
    20 december 2017 at 19:45

    Ik winkel echt veel liever offline dan online (heeft ook zijn voordelen natuurlijk, zeker tijdens deze drukke periode) maar vooral kleren en schoenen koop ik liever in een echte winkel. Ik geef toe, ik vloek ook vaak op de lange wachtrijen aan de kassa en de slechte belichting in pashokjes, maar ik ben ook al vaak teleurgesteld wanneer een kledingstuk thuis aankwam en dat dan totaal niet op de foto leek die op internet stond. Of dat de maat niet klopt. In een echte winkel loop je dan even terug voor een andere maat of vraag je het aan een verkoopster maar met online winkelen, moet je retourneren en weer opnieuw bestellen, ben je weer heel wat tijd kwijt! Maar ieder zijn ding natuurlijk 😉

  • Leave a Reply

    CommentLuv badge

    %d bloggers liken dit: