Mama

RECENSIE – HET MEISJE DAT AAN DE OEVER VERSCHEEN

Dankzij uitgeverij Londen Books kreeg ik de kans om dit nieuwe boek van Geert Kimpen te lezen. Het is sinds mei te verkrijgen en ik bewaarde deze netjes voor de zomervakantie zodat ik schaamteloos kon doorlezen. Het is het eerste boek dat ik tot nu toe las van Geert Kimpen en het eerste dat me opviel is wel zijn unieke schrijfstijl.

Geert Kimpen:

Na zijn debuutroman De kabbalist met meer dan 100.000 verkochte exemplaren en uitgeven in meer dan 15 landen, schreef Geert Kimpen de succesvolle romans De geheime NewtonRachel, of Het mysterie van de liefde en De prins van Filettino. Daarna werd het stil. Tot grote veranderingen in zijn leven hadden plaatsgenomen en hij terug zijn inspiratie vond.

Achterflap:

Wanneer Kama, een visserszoon die niet van de zee houdt, een wijze stoffenhandelaar ontmoet, verzamelt hij genoeg moed om zijn dorp te verlaten. Hij wil zijn eigen doel in het leven ontdekken en vertrekt naar de mysterieuze Tempel van het Oosten? Daar zouden, volgens de legende, mannen het geheim van man-zijn en de liefde kunnen leren ontraadselen. Maar dan ontmoet hij het meisje aan de kant van de oever. Zij beweert dat ze zijn zielsverwante is. Zal zijn reis eindigen nog voordat die goed en wel begonnen is?

Wat zou jij doen? Zou je blijven of vertrekken?

Eigen recensie:

In het begin had ik het wat moeilijk om door het boek te raken. Het is heel wat anders dan wat ik gewoon ben van te lezen dus het duurde eventjes eer ik een verbintenis voelde met Kama, het hoofdpersonage. Maar plots had ik het te pakken en ging lezen vanzelf. Het boek kon ik op dat punt niet meer neerleggen.

In Kama’s dorp, een vissersdorp, werd je als man ingewijd op 14 jaar door de zee te bevaren samen met je vader en vis te vangen. Alleen was dat zonder Kama’s slechte maag gerekend. Tot schande van zijn familie natuurlijk, een visserszoon die misselijk wordt van zodra hij op zee is. Zijn moeder had begrepen dat er voor hem wat anders in de wieg was gelegd. Hij is een geboren verhalenverteller en zij laat hem dit ook ervaren door zijn verhalen te vertellen op de markt waar zij vis verkoopt. Alleen is dat buiten het dorp gerekend.

Kama verlaat het dorp en gaat op zoek naar de Tempel van het Oosten waar de stoffenhandelaar hem over heeft verteld. De plek waar je meer leert over man zijn en de liefde (bedrijven). Onderweg leert hij ook Shakti kennen, het meisje dat aan de over verscheen. Zij claimt dat ze zijn zielsverwante is, maar dat ze hem de vrijheid laat om eerst zijn missie te voltooien. Als het lot het toe zou laten, kwamen ze elkaar wel terug tegen.

Het is een heel mooi boek, geschreven met een unieke schrijfstijl. Hij heeft het hindoeïsme mooi weten te verweven aan het verhaal en het zit boordevol wijsheid.

Ik wil heel graag Geert Kimpen en London Books bedanken voor het boek.

You Might Also Like